Wielorazowa torba – dobry nawyk, nie tylko na Międzynarodowy Dzień bez Torby Foliowej.
43% Polaków deklaruje, że ma ją zawsze przy sobie, a kolejne prawie 40% używa jej co najmniej raz w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14% – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. A czy Ty masz już taką torbę? Jeśli chciałbyś mieć swój unikalny egzemplarz upcyklingowej shopperki, możesz ją zdobyć z okazji Międzynarodowego Dnia bez Torby Foliowej w centrum handlowym Focus Mall.
W środę, 3 lipca br. z okazji Międzynarodowego Dnia bez Toreb Foliowych w Focus Mall będzie można otrzymać bezpłatnie wielorazową torbę na zakupy, tzw. shopperkę, wykonaną z banerów reklamowych, które były wykorzystane m.in. w celach marketingowych. Aby ją otrzymać wystarczy odnaleźć na pasażu jedną hostess ubranych w białę koszulkę z logo aplikacji mobilnej SPOT i okazać pobraną appkę (tutaj wiecej o samej aplikacji: https://focusmall-zielonagora.pl/aplikacje-mobilne/aplikacja-SPOT)
Międzynarodowy Dzień bez Toreb Foliowych
3 lipca ustanowiono Międzynarodowym Dniem bez Toreb Foliowych, aby zwrócić uwagę na problem korzystania z plastikowych torebek jednokrotnego użytku. Szacuje się, że każdego roku na świecie zużywa się 500 miliardów foliówek, których żywotność to ok. 20 minut, a proces rozkładu może trwać od 100 do 500 lat. Według danych Parlamentu Europejskiego statystyczny mieszkaniec naszego kraju rocznie korzysta z ponad 400 takich opakowań. Wiele z nich niestety trafia do środowiska naturalnego. Z raportu Programu Środowiskowego ONZ wynika, że do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Dlatego tak ważna jest edukacja i działanie nt. korzyści ze stosowania toreb wielorazowych oraz ograniczenie użycia tych foliowych. Stąd też akcja informacyjna w galerii Focus Mall
Na wszelki wypadek
Rośnie świadomość związana z obecnością plastiku w naszym życiu i potrzeby zmiany nawyków. Wyniki badania przeprowadzonego w czerwcu br. przez SW Research na zlecenie NEPI Rockcastle[1], właściciela 14 centrów handlowych w Polsce, w tym zielonogórskiej galerii Focus Mall pokazują, że jedynie 4,7% nie korzysta z takiej torby w ogóle. Wśród respondentów najwięcej osób – 43% – przyznało, że zawsze ma ją przy sobie w tzw. gotowości, a 24,4% odpowiedziało, że używa jej aż 3 razy w tygodniu. 14,4% badanych wskazało, że zabiera ją na zakupy raz w tygodniu.
Gubi nas spontaniczność i zapominalstwo
Mimo dość wysokiej świadomości dotyczącej korzyści z używania toreb wielorazowych nie zawsze dbamy o to, by korzystać z nich codziennie. Zdarza się nam po prostu nie pamiętać, żeby mieć ją ze sobą na wszelki wypadek. Brak takiej torby podczas spontanicznych zakupów deklaruje 24,5% Polaków, a niewiele mniej, bo 24% przyznaje, że zapomina jej zabrać z domu, nawet jeśli zakupy ma w planach. Sporadycznie zaś skarżymy się na brak nawyku posiadania tego pożytecznego na zakupach gadżetu – robi tak 7,2%. Jeszcze mniej, bo 4,4% pytanych w badaniu odpowiedziało, że nie przykłada wagi do tego, jakiej torby używa. Na szczęście tylko niewiele ponad 2% uważa torby wielorazowe za przeżytek, gadżet naszych babć. Podobne grono nie posiada takiej torby w ogóle.
W samochodzie lub w odpowiednim miejscu w domu
Chcemy używać toreb wielorazowych, ale brakuje nam konsekwencji w budowaniu prawidłowych nawyków. Wśród pomysłów, żeby toreb wielorazowych używać częściej pojawia się posiadanie torby wielorazowej w samochodzie, np. w schowku lub w bagażniku. Za dobrą podpowiedź uważa to ponad ¼ respondentów. 15,2% chciałoby nosić ją przy sobie, np. w plecaku lub torbie, których używają na co dzień. Taka sama grupa uważa, że powinno być odpowiednie miejsce w domu, które przypominałoby o zabraniu torby przed wyjściem na zakupy. Mogłaby być to półka, szafka czy wieszak. 12,2% dodałoby taką przypominajkę do tradycyjnej listy zakupowej, a 8,8% do aplikacji. 7,2% za skuteczny pomysł z przypomnieniem o zabraniu torby na zakupy uznało tabliczkę/magnes na lodówce. Tylko 3,1% Polaków nie chce w ogóle używać toreb wielorazowych.
W ubiegłym roku w trakcie warsztatów, do których zaproszono klientów Focus Mall uszyto 120 shopperek, dodatkowe 100 odebrali klienci, którzy posiadali aplikację SPOT. W ten sposób przerobiono kilkadziesiąt problematycznych odpadów.[AL1]
[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach 11.06-12.06.2024 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 800 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.
[AL1]Napisałabym coś więcej o tegorocznej akcji - będziemy mieć do wydania 130 toreb (mam część z ubiegłorocznej akcji, ale o tym nie musimy wspominać). Będą one dostępne bezpłatnie, za okazanie aplikacji SPOT. Hostessy będą poruszać się po centrum, w dniu 3 lipca w godzinach od 13 do 20 i jeśli ktoś nie posiada jeszcze aplikacji, pomogą w jej założeniu. Wszystkie niewydane torby trafią do katalogu nagród w aplikacji SP|OT i będzie można je odebrać od 4 lipca, wymieniając swoje punkty.